Μετά τον ισχυρό και καταστροφικό σεισμό της 30ης Οκτωβρίου 2020 πολλές είναι οι ζημιές σε σχολεία του νησιού, ενώ υπάρχουν πολλοί μαθητές και συνάδελφοί μας που υπέστησαν ζημιές στα σπίτια τους, κάποια εκ των οποίων κρίθηκαν ακατάλληλα.
Ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου υπέβαλε από την πρώτη στιγμή αίτημα ελέγχου όλων των σχολικών μονάδων του νησιού, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στα σχολικά κτίρια και να γίνει διαχείριση των συνεπειών από την ισχυρή σεισμική δόνηση της 30-10-2020.
Ζητήσαμε από τους Δήμους και την Πολιτική Προστασία να υπάρξει σύνταξη προτάσεων για άρση κάθε επικινδυνότητας, ώστε να λειτουργήσουν οι σχολικές μονάδες με πλήρη ασφάλεια για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Επίσης ζητήσαμε :
· Τις εκθέσεις των ειδικών κλιμακίων των τεχνικών που εξέτασαν τα σχολικά κτίρια, για όλες τις σχολικές μονάδες του νησιού (Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία).
· Το χρονοδιάγραμμα εργασιών για όσα κτίρια μπορούν να επαναλειτουργήσουν με ασφάλεια.
· Τις σχολικές μονάδες που κρίθηκαν ακατάλληλα τα κτίριά τους και δεν μπορούν να επισκευαστούν.
· Άμεσες συνεδριάσεις της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας των Δήμων Ανατολικής και Δυτικής Σάμου, προκειμένου να συζητηθεί η στέγαση των σχολικών μονάδων που δεν μπορούν να λειτουργήσουν, παρουσία των Διευθυντών/Προϊσταμένων τους και της Τεχνικής Υπηρεσίας των οικείων Δήμων.
· Προμήθεια όλων των απαραίτητων υλικών για την αντιμετώπιση έκτακτων συμβάντων μέσω των σχολικών επιτροπών.
Ζητήσαμε από το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας των Δήμων Ανατολικής και Δυτικής Σάμου να ενημερώσει όλα τα Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία για:
· τα σημεία συγκέντρωσης/καταφυγής που έχει καθορίσει ανά περιοχή, για τις περιπτώσεις που οι μαθητές θα πρέπει να εκκενώσουν τον σχολικό χώρο και να μεταφερθούν σε άλλο σημείο για λόγους ασφάλειας
· τον υπεύθυνο επικοινωνίας του οικείου Δήμου με τις σχολικές μονάδες και να καθορίσει τον τρόπο επικοινωνίας στην περίπτωση που οι γραμμές τηλεφωνίας τεθούν εκτός λειτουργίας (π.χ. αγγελιοφόρος)
Απαιτήσαμε από την πρώτη στιγμή τα εξής και είμαστε σε αναμονή:
· Όπου είναι δυνατόν να δρομολογηθεί το χτίσιμο νέων σχολείων.
· Να εξασφαλιστεί με ευθύνη του κράτους η επισκευή και η αποκατάσταση των ζημιών.
· Να εξασφαλιστεί η προσωρινή μεταστέγαση των 13 σχολικών μονάδων που τα κτίρια τους κρίθηκαν ακατάλληλα ή έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές, ώστε να συνεχιστεί η δια ζώσης διδασκαλία (χρήση κοντέινερ, στέγαση σε άλλους ασφαλείς χώρους κλπ. ).
· Να διασφαλιστεί η οδική ασφάλεια στις σχολικές μεταφορές.
· Μέτρα για τους σεισμόπληκτους εκπαιδευτικούς και το υπόλοιπο προσωπικό που εργάζεται στα σχολεία.
· Να εστιάσουμε στην αποκατάσταση και στη γρήγορη επιστροφή στη δια ζώσης διδασκαλία!
Στην αγωνία μας και στην προσπάθεια μας να ξεκινήσουν μαζί οι σχολικές μονάδες τόσο στη δια ζώσης διδασκαλία όσο στη σύγχρονη τηλεκπαίδευση, χωρίς να μείνει έξω ούτε ένας μαθητής λόγω των συνθηκών μετά τον καταστροφικό σεισμό, βρήκαμε συμπαραστάτες τους δύο Δημάρχους, τους περισσότερους Δημοτικούς Συμβούλους, τις δύο Δημοτικές Επιτροπές Παιδείας των δύο Δήμων, τον Σύλλογο Πολυτέκνων, εκατοντάδες εκπαιδευτικούς και γονείς αλλά όχι τη θεσμική ηγεσία της Εκπαίδευσης από την τοπική βαθμίδα μέχρι την Υπουργό.
Οι δύο Δημοτικές Επιτροπές Παιδείας Δήμων Ανατολικής και Δυτικής Σάμου ομόφωνα αποφάσισαν ότι η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης δεν ενδείκνυται τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή δεδομένου ότι πολλοί μαθητές έχουν μετακινηθεί από μόνιμες κατοικίες και δεν υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης όχι μόνο στο διαδίκτυο αλλά και σε τηλεφωνική σύνδεση. Επιπρόσθετα, λόγω της μετασεισμικής ακολουθίας και για την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών, με απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη Σάμου, οι σχολικές μονάδες παρέμειναν κλειστές έως και 20/11/20. Το ίδιο αποφάσισε και το Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου Ανατολικής Σάμου.
Και ενώ προφορικά τα αιτήματα μας έγιναν δεκτά από τη Δ/ντρια Εκπαίδευσης και την Περιφερειακή Δ/ντρια και στις συσκέψεις των δύο Δήμων, αλλά και στη συνεδρίαση της επιτροπής Παιδείας, την επόμενη μέρα κληθήκαμε να ξεκινήσουμε σύγχρονη τηλεκπαίδευση σε καθημερινή βάση και σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Στη σεισμόπληκτη Σάμο, όπου για μαθητές και συναδέλφους δεν είναι το ίδιο εύκολη η πρόσβαση στο διαδίκτυο και στον απαραίτητο ηλεκτρονικό εξοπλισμό, θεωρούμε πως δε θα πρέπει να είναι προτεραιότητα μας η δημιουργία ψηφιακών τάξεων και μαθημάτων, αλλά το να προσφέρουμε σε όλα τα παιδιά την ευκαιρία για ισότιμη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ζητήσαμε οι Σύλλογοι Διδασκόντων, γνωρίζοντας τις ιδιαίτερες συνθήκες της τοπικής κοινωνίας, των σχολείων τους και των μαθητών τους καθώς και τις ιδιαίτερες συνθήκες κάθε οικογένειας (τέκνα – πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες) να είναι εκείνοι που θα αποφασίσουν τον ορθότερο, παιδαγωγικά, τρόπο για τη συνέχιση των μαθημάτων (σύγχρονα – ασύγχρονα – τρόπος – χρόνος ), έτσι ώστε να μην μείνει εκτός της εκπαιδευτικής διαδικασίας ούτε ένα παιδί.
Στα ψιλά γράμματα πέρασαν οι 13 κατεστραμμένες σχολικές μονάδες, (που σε αρκετές περιπτώσεις δεν έχει ξεκαθαριστεί το πλαίσιο μεταστέγασης τους) τα 1.500 ακατοίκητα κτίρια, οι μαθητές χωρίς τάμπλετ, οι περιοχές χωρίς ίντερνετ και οι ανακοινώσεις μας που ζητούσαμε να δοθεί μία μικρή παράταση στη σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία, να αποφασίσουν οι σύλλογοι διδασκόντων τη μορφή και τον τρόπο ώστε να μην αποκλειστούν οικογένειες και μαθητές.
Το ζήτημα ήταν να ξεκινήσουμε όλοι μαζί αφού θεωρούσαμε ότι λόγω των συνθηκών θα έχουμε μία μικρή παράταση, μέχρι να λυθούν όλα τα προβλήματα σε κάθε σχολική μονάδα.
Από την στιγμή που αυτό δεν συνέβη, παραιτούμαστε από το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου αφού έχουμε δεσμευτεί ηθικά σε συναδέλφους μας ότι οι σχολικές μονάδες του νησιού μας θα έχουν μία μικρή παράταση στην σύγχρονη τηλεκπαίδευση, λόγω των συνθηκών, κάτι το οποίο δεν θα συμβεί.
Θα είμαστε δίπλα σε κάθε συνάδελφο και σε κάθε σχολική μονάδα για ό,τι χρειαστεί από δω και πέρα αλλά η ηθική μας δεν μας επιτρέπει να συνεχίσουμε θεσμικά.
Αρχοντούλης Ιωάννης Πρόεδρος Δ.Σ
Πολυζωγοπούλου Χρύσα Αντιπρόεδρος Δ.Σ
Λαμπρινού Ανδριανή Γραμματέας Δ.Σ
Τζελέπη Αικατερίνη Ταμίας Δ.Σ
Κατζώρας Δημήτριος Μέλος Δ.Σ