21.7 C
Σάμος
22/11/2024
Σαμιακά

«Τέτοια μέρα, τέτοια ώρα, σταματήσαν τα ρολόγια»

31η Ιανουρίου του 1996 στις 04:50 το πλήρωμα του ελικοπτέρου αναφέρει ότι εντόπισε περί τους 10 τούρκους κομάντος με τη σημαία τους. Δίνεται εντολή να επιστρέψει στη βάση του κι ενώ πετά μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος αναφέρει βλάβη και χάνεται από τα ραντάρ.

5.04 ΓΕΝ: Το ελικόπτερο να επιστρέψει.

5.05 ΝΑΥΑΡΙΝΟ: Έχω απώλεια επαφής με το ελικόπτερο. Τελευταία του αναφορά EMERGENCY βόρεια από το σημείο του ενδιαφέροντος.

Ωρα 5.13 ΓΕΝ: Έχετε επικοινωνίες;

Αργότερα θα ανασυρθούν νεκροί και οι τρεις,  ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός.

Αποτέλεσμα εικόνας για ελικοπτερο ιμια

Η κρίση των Ιμίων κορυφώθηκε το ξημέρωμα της 31ης Ιανουαρίου του 1996, ωστόσο, είχε ξεκινήσει την 25ηΔεκεμβρίου του 1995 με το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Φιγκέν Ακάτ» να προσαράζει σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ίμια και να εκπέμπει σήμα κινδύνου. Τότε ο  πλοίαρχός του αρνείται βοήθεια από το Λιμενικό ισχυριζόμενος ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και ότι οι μόνες αρμόδιες είναι οι αρχές της χώρας του.

Την 26η Δεκεμβρίου το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το Υπουργείο Εξωτερικών και αυτό με τη σειρά του το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ότι αν δεν παρέμβει ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα κινδυνεύσει. Την 27ηΔεκεμβρίου το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ενημερώνει την ελληνική πρεσβεία ότι, ανεξαρτήτως του ποιος θα ανελάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπήρχε θέμα γενικότερα.

Την 28η Δεκεμβρίου δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκολλούν το τουρκικό φορτηγό και το οδηγούν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας. Το πρωί της ίδιας μέρας ένα τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος συντρίβεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην περιοχή της Λέσβου, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Με ελληνική βοήθεια, ο τούρκος πιλότος διασώζεται. Την 29η Δεκεμβρίου το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών εκμεταλλεύεται την κατάσταση και επιδίδει ρηματική διακοίνωση στο αντίστοιχο ελληνικό, στην οποία αναφέρεται ότι οι βραχονησίδες Ίμια είναι καταχωρισμένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ (Αλικαρνασσού) και ανήκουν στην Τουρκία.

Την 9η Ιανουαρίου 1996 το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών απαντά με καθυστέρηση, απορρίπτοντας τη διακοίνωση. Την 15η Ιανουαρίου παραιτείται ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου, που νοσηλεύεται στο «Ωνάσειο». Την 16η Ιανουαρίου το Υπουργείο Εξωτερικών αντιλαμβανόμενο την κατάσταση ζητά αυξημένα μέτρα επαγρύπνησης στην περιοχή των Ιμίων από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Την 19η Ιανουαρίου η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ εκλέγει νέο πρωθυπουργό τον Κωνσταντίνο Σημίτη.

Την 26η Ιανουαρίου ο δήμαρχος Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης, θορυβημένος από το γεγονός της αμφισβήτησης της ελληνικότητας των Ιμίων, υψώνει την ελληνική σημαία σε ένα από τα δύο νησιά, συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου, τον ιερέα και δύο κατοίκους του νησιού. Θα κατηγορηθεί αργότερα από τους συντρόφους του στο ΠΑΣΟΚ ότι ήταν αυτός που έριξε λάδι στη φωτιά.

Την 27η Ιανουαρίου δύο δημοσιογράφοι της εφημερίδας «Χουριέτ» στη Σμύρνη μεταβαίνουν με ελικόπτερο στη Μεγάλη Ίμια. Υποστέλλουν την ελληνική σημαία και υψώνουν την τουρκική. Η όλη επιχείρηση βιντεοσκοπείται και προβάλλεται από το τηλεοπτικό κανάλι της «Χουριέτ».

Την 28η Ιανουαρίου το περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού «Αντωνίου» κατεβάζει την τουρκική σημαία και υψώνει την ελληνική. Το βράδυ έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τα παραπλέοντα εκεί τουρκικά πολεμικά. Η πολιτική εντολή προς τους έλληνες στρατιωτικούς είναι να αποφευχθεί κάθε κλιμάκωση της έντασης.

Την 29η Ιανουαρίου ο νέος πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, στις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή, στέλνει μήνυμα προς τη Τουρκία, ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η Ελλάδα θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά. Η πρωθυπουργός της Τουρκίας Τανσού Τσιλέρ ζητά διαπραγματεύσεις για το καθεστώς των βραχονησίδων του Αιγαίου. Τουρκικά πολεμικά παραβιάζουν τα ελληνικά χωρικά ύδατα και πλησιάζουν τα Ίμια. Γίνονται διαβήματα από την Ελλάδα σε Ε.Ε. και ΗΠΑ.

Την 30η Ιανουαρίου ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης έχει τηλεφωνική επικοινωνία με τον αμερικανό πρόεδρο Μπιλ Κλίντον. Του εκφράζει την ελληνική θέση ότι η χώρα μας δεν επιθυμεί την ένταση, αλλά εφόσον προκληθεί θα αντιδράσει δυναμικά. Η κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη να αποσύρει το άγημα, όχι όμως και την ελληνική σημαία. Στα Ίμια σπεύδουν τα πολεμικά πλοία «Ναυαρίνο» και «Θεμιστοκλής». Ο τούρκος Υπουργός Εξωτερικών δηλώνει ότι υπάρχουν και άλλα νησιά του Αιγαίου με ασαφές νομικό καθεστώς και δεν αποδέχεται την ελληνική πρόταση (αποχώρηση του αγήματος, όχι και της σημαίας).

Την 31η Ιανουαρίου, «τέτοια μέρα, τέτοια ώρα, σταματήσαν τα ρολόγια» με την ελληνική κυβέρνηση να αποδεικνύεται επικίνδυνα κατώτερη των περιστάσεων, την Τουρκία να είναι κυριολεκτικά ετοιμοπόλεμη και τα τρία μέλη του πληρώματος, Καραθανάσης, Βλαχάκος και Γιαλοψός, να χάνουν τη ζωή τους.

Αποτέλεσμα εικόνας για ελικοπτερο ιμια

Στις 00:00 της 31ης Ιανουαρίου συγκαλείται σύσκεψη στο γραφείο του Πρωθυπουργού. Ο τότε Υπουργός Εξωτερικών, Θεόδωρος Πάγκαλος, φθάνει με μεγάλη καθστέρηση επειδή παίρνει μέρος σε τηλεοπτική εκπομπή του Νίκου Χατζηνικολάου και επιλέγει να μιλάει στα τηλεοπτικά παράθυρα. Στη 01:40 το ΓΕΕΘΑ πληροφορείται ότι Τούρκοι κομάντος αποβιβάζονται στη Μικρή Ίμια. Στις 04:30 το ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού απογειώνεται από τη φρεγάτα «Ναυαρίνο» για να επιβεβαιώσει την πληροφορία. Επικρατούν άσχημες καιρικές συνθήκες.

Στις 04:50 το πλήρωμα του ελικοπτέρου αναφέρει ότι εντόπισε περί τους 10 Τκομάντος με τη σημαία τους. Δίνεται εντολή να επιστρέψει στη βάση του κι ενώ πετά μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος αναφέρει βλάβη και χάνεται από τα ραντάρ. Αργότερα θα ανασυρθούν νεκρά και τα τρία μέλη του πληρώματος, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, σκοτώθηκαν.

Το σήμα του Αρχηγού ΓΕΝ, ήταν το εξής: «Είμαι απόλυτα βέβαιος ότι αν χρειαστεί, όλοι σας θα φανείτε αντάξιοι της ενδόξου ιστορίας του ΠΝ. Καλή τύχη και ο Θεός Μαζί σας».

Στις 06:00 οι Αμερικανοί διά του Υφυπουργού Εξωτερικών Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ επιβάλλουν και στις δύο πλευρές τη θέληση τους. «No ships, no troops, no flags» διαμηνύουν ή σε πιο κομψή διπλωματική γλώσσα να ισχύσει το status quo ante. Μέχρι το μεσημέρι της 31ης Ιανουαρίου 1996 τα πλοία, οι στρατιώτες και οι σημαίες είχαν αποσυρθεί από τα Ίμια.

Η επίσημη άποψη του ελληνικού κράτους ήταν ότι το σκάφος κατέπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου. Εντούτοις, μία από τις επικρατέστερες εκδοχές αποτελεί αυτή που διατύπωσε και ο γιος του υποπλοίαρχου Χριστόδουλου Καραθανάση, Ιωάννης Καραθανάσης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο news247.gr.

Ιωάννης Καραθανάσης: «Η οικογένειά μου, όλοι μας ξέρουμε τι έγινε, ακόμη και για τον τρόπο που διενήργησαν την ιατροδικαστική εξέταση, η οποία έχει πολλά κενά. Και αναφέρομαι στα συμπεράσματα που προέκυψαν.

Για ένα πράγμα, όμως, είμαστε σίγουροι. Το ελικόπτερο δεν έπεσε ούτε λόγω καιρού, ούτε μόνο του. Μάλιστα πριν χρόνια είχαν δημοσιευθεί και κάποιες φωτογραφίες που έδειχναν την κατάσταση του ελικοπτέρου. Δεν χρειαζόταν να γίνουν στόχοι, δεν έπρεπε να δοθεί εντολή να κατέβουν τόσο χαμηλά στο νησί, ούτε να μετρήσουν τους Τούρκους κομάντος έναν προς έναν.

Την αλήθεια την ξέρουμε και δεν θα μας την στερήσουν όσο και αν προσπαθούν. Το άψυχο σώμα του πατέρα μου βρέθηκε εκτός του ελικοπτέρου, ενώ ο Παναγιώτης Βλαχάκος και ο Έκτορας Γιαλοψός βρέθηκαν δεμένοι με τις ζώνες τους μέσα στο ελικόπτερο.

Ο πατέρας μου ζούσε την ώρα της πρόσκρουσης του ελικοπτέρου. Λύθηκε, πάλεψε αλλά δεν τα κατάφερε. Άρα δεν έπαθε ούτε ανακοπή, ούτε είχε κάποιο πρόβλημα με την καρδιά του. Πρέπει να σταματήσει αυτή η καραμέλα ότι και οι τρεις έπασχαν από κάτι.

Ήταν πρώτοι στις σχολές τους, νέοι άνθρωποι, μάχιμοι και άρτια εκπαιδευμένοι. Άρα το πόρισμα που αναφέρει ότι είχε πρόβλημα με την καρδιά του και έριξε το ελικόπτερο, δεν ισχύει. Πως βγήκε και κολύμπησε. Θα ήθελα να τους παρακαλέσω να μας πουν.

Γιατί όμως συγκάλυψαν και την διενέργεια της νεκροψίας – νεκροτομής; Γιατί δεν άφησαν εκπρόσωπό μας να είναι μέσα;. Γιατί ο παππούς μου πιάστηκε στα χέρια με τον ιατροδικαστή; Και γιατί ουσιαστικά η ιατροδικαστική έκθεση βασίστηκε σε ένα πρόβλημα της καρδιάς που είχε η μητέρα του πατέρα μου και όχι ο ίδιος. Τι σχέση μπορεί να έχει το εκ γενετής πρόβλημα της γιαγιάς μου που δεν είναι κληρονομικό με τον πατέρα μου. Εκεί “πάτησαν” και προέκυψε ξαφνικά ότι ο πατέρας μου είχε πρόβλημα με την καρδιά του.

Γιατί η μητέρα μου και ο παππούς μου είδαν μόνο το κεφάλι του και δεν τους άφησαν να δουν το σώμα του; Γιατί ήταν καλυμμένο και γιατί φώναζε ο παππούς μου ότι το παιδί του δεν πνίγηκε;

Και ποιος τελικά θα μας εξηγήσει γιατί η στολή που φόραγε -την οποία έχουμε στο σπίτι μας- έχει τρύπες και κηλίδες αίματος, σημάδια που φανερώνουν πως ο θάνατός του δεν επήλθε από καρδιακό επεισόδιο.

Η υπόθεση συγκαλύφθηκε και το μόνο που ζητάω είναι να μάθουμε την αλήθεια».

Ο τότε πρωθυπουργός Κώστα Σημίτη έχει κάνει κατά καιρούς διάφορες προκλητικές δηλώσεις με το «Θέλω να ευχαριστήσω την κυβέρνηση των ΗΠΑ για την πρωτοβουλία και την βοήθειά τους» από βήματος βουλής να παραμένει αλησμόνητο.

Η Κρίση των Ιμίων έθεσε το ζήτημα «Γκρίζων Ζωνών» στο Αιγαίο παρά τις διεθνείς συνθήκες. Και την 29ηΙανουαρίου του 2017 η Τουρκία επέλεξε να κάνει μίνι αναπαράσταση του τότε επεισοδίου υπενθυμίζοντας τις προθέσεις της και κρούοντας τον κώδωνα για τη μη έκδοση των οκτώ στρατιωτικών.  

Πηγές: sansimera.gr
news247.gr

Related posts

Η ΚΕΔ Σάμου φιλοξενεί 4.472 άτομα – Ξεπέρασε το όριο χωρητικότητας

admin

Εξώδικο από τον πρώην Δήμαρχο Σάμου Μιχάλη Αγγελόπουλο για την μελέτη «ΣΑΜΟΣ 2030»

admin

Το διάσημο Σαμιώτικο Μοσχάτο εντυπωσιάζει στην Αλεξανδρούπολη

admin

Έκτακτο Δελτίο Επιδείνωσης Καιρού για τη Σάμο (23/11/2024)

admin

Εκπαίδευση προσωπικού Λιμενικού Σταθμού Καρλοβάσου από την Ελληνική Ομάδα Διάσωσης

admin

Ιατρείο του Γενικού Χειρουργού – Μαστολόγος Νάσος Μ. Νιώτης στις 29 και 30 Νοεμβρίου στο Βαθύ της Σάμου

admin

Ανακοίνωση του Λιμενικού για την ακυβερνησία του “ΣΑΟΝΗΣΟΣ” στους Λειψούς

admin

Σε απεργιακό κλοιό βρέθηκε η Σάμος

admin

Διαμαρτυρία για την Υποβάθμιση της Ακτοπλοϊκής Σύνδεσης Νησιών του Βορείου Συγκροτήματος Δωδεκανήσου-Σάμου

admin