Το Δημοτικό Συμβούλιο Ανατολικής Σάμου, αποφάσισε ομόφωνα, την Ίδρυση Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου – Λυκείου , στη Σάμο .
Η σχολική δομή του ΕνΕΕΓΥΛ αναβαθμίζει καίρια την εκπαίδευση που παρέχεται στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες , αφού αποτελεί την καταλληλότερη για αυτούς εκπαιδευτική διέξοδο, προσφέροντας τους παράλληλα και κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα.
Το σχολείο που ανήκει στη Δευτεροβάθμια Ειδική Επαγγελματική Εκπαίδευση, απευθύνεται σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες , οι οποίες δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά στις συνήθεις εκπαιδευτικές δομές .
Για να φοιτήσει κάποιος μαθητής στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Λύκειο, χρειάζεται να λάβει γνωμάτευση από το Κέντρο Διεπιστημονικής Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ) , του νόμου μας στην οποία να προτείνεται ρητώς αυτό το εκπαιδευτικό πλαίσιο ως το πλέον κατάλληλο για την μαθησιακή και συναισθηματική του υποστήριξη.
Η σχολικής δομή του ΕνΕΕΓΥΛ απαρτίζεται από τετροτάξιο Γυμνάσιο και τετρατάξιο Λύκειο.
Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΑΤΕΙ) και να συνεχίσουν περαιτέρω τις σπουδές τους. Επίσης μπορούν με το απολυτήριο τους να εγγράφουν σε δημόσια ή ιδιωτικά ΙΕΚ της επιλογής τους.
Στο σχολείο διεξάγονται όλα τα μαθήματα γενικής παιδείας , μαθήματα ειδικότητας και εργαστήρια στις τάξεις του Λυκείου , ενώ δίνεται η δυνατότητα , στα πλαίσια του εκπαιδευτικού και κοινωνικού του έργου να συμμετέχει σε Ευρωπαϊκά Περιβαλλοντικά , Πολιτιστικά και Προγράμματα Αγωγής Υγείας.
Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στο σχολείο είναι μόνιμοι και αναπληρωτές , με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή, τοποθετημένοι στη σχολική μονάδα και με πολυετή υπηρεσία .
Μέσα από την διδακτική διαδικασία αλλά και τη συμμέτοχή τους σε δράσεις εντός και εκτός σχολείου προάγουν την κοινωνικοποίηση των μαθητών , τις ηθικές αξίες , με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών , την καινοτομία , το φυσικό περιβάλλον και τον πολιτισμό.
Ακόμη και αν ένας μαθητής παρουσιάζει μειωμένη πρόοδο στο γυμνάσιο στο οποίο φοιτά, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ολοκληρώσει την υποχρεωτική την υποχρεωτική εκπαίδευση λόγω των μαθησιακών του δυσκολίων μπορεί να εγγραφεί στο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο κατόπιν σχετικής εισήγησης του Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ έως το 16ο έτος της ηλικίας του το αργότερο
. Το προσωπικό του σχολείου προβλέπεται να αποτελείται από :
α) Εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής που εφαρμόζουν προγράμματα διαφοροποιημένης διδασκαλίας , προκειμένου οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες να μπορούν να αφομοιώσουν ευχερώς την επίσημη διδακτέα ύλη. 3
β) Ψυχολόγο , με εξειδίκευση στην σχολική ψυχολογία ή την ειδική αγωγή , ο οποίος παρέχει συστηματική ψυχολογική υποστήριξη σε κάθε μαθητή ξεχωριστά , στο πλαίσιο του ωραρίου λειτουργίας του σχολείου.
γ) Κοινωνικό λειτουργό, που υποστηρίζει έμπρακτα τις οικογένειες των μαθητών και κάνει τις αναγκαίες διασυνδέσεις με κοινωνικές υπηρεσίες και φορείς , ώστε να διευκολύνει η κοινωνική ένταξη των μαθητών.
Δ) Λογοθεραπευτή, ο οποίος ασχολείται με την πρόληψη, αξιολόγηση και αντιμετώπιση των διαταραχών λόγου, φωνής. Ομιλίας, μάσησης και κατάποσης, σε παιδιά και ενήλικες οποία κι αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών : νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική.
ε) Οποιαδήποτε άλλη ειδικότητα εκπαιδευτικών ή μελών ΕΕΠ, ΕΒΠ απαιτείται για την κάλυψη ειδικών αναγκών των φοιτούντων μαθητών. Η κατανομή των μαθητών στις τάξεις του σχολείου, λαμβάνει υπόψη της, τις ιδιαιτερότητες και τις δυνατότητες των μαθητών , ώστε να καθίσταται εφικτή η υλοποίηση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας.
Σε κάθε τάξη του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου – Λυκείου μπορούν να φοιτούν από 5 (ελάχιστο όριο) έως 10 μαθητές (ανώτατο όριο) ώστε να είναι εφικτή η υλοποίηση εξατομικευμένων προγραμμάτων εκπαίδευσης.
Το ειδικό επαγγελματικό Γυμνάσιο εφαρμόζει μεν το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα των γυμνασίων γενικής αγωγής , αλλά προσφέρει τη δυνατότητα στους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση (με την απονομή τίτλου απολυτηρίου γυμνασίου) μέσα από διδακτικές πρακτικές προσαρμοσμένες στις ανάγκες τους , ενώ οι μαθητές συνεχίζοντας στο ίδιο σχολείο έχουν τη δυνατότητα απόκτησης πτυχίου ειδίκευσης, ή το δικαίωμα στις πανελλαδικές εξετάσεις. Καθίσταται σαφές επομένως ότι μια τέτοια εκπαιδευτική μονάδα είναι απαραίτητη και για την Σάμο , όπου διαπιστώσαμε ότι υπάρχει ικανός αριθμός μαθητών που θα μπορούσαν να ευεργετηθούν από τη λειτουργία της μονάδας αυτής .