Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ ΕΠΑΜ-ΑΚΚΕΛ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΗ ΣΑΜΟ & ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ 2ΟΥ HOTSPOT ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΩΝ ΜΥΤΙΛΗΝΙΩΝ
Χτες, Σάββατο 22 Ιουνίου 2019, το Τοπικό Συμβούλιο των Μυτιληνιών και ο πρόεδρος, κ. Ελευθερόγλου Γ., συγκάλεσε ανοιχτή λαϊκή συνέλευση για το φλέγον θέμα του hotspot που επίκειται να δημιουργηθεί στην περιοχή. Ζητήθηκε από τις βουλευτικές και δημοτικές παρατάξεις του νησιού η δέσμευση και σύμπραξή τους προκειμένου με νομικές ενέργειες να σταματήσουν οι διαδικασίες δημοπρασίας εκτέλεσης του έργου που ξεκινούν αύριο Δευτέρα 24 Ιουνίου 2019.
Ο εκλογικός συνδυασμός ΕΠΑΜ-ΑΚΚΕΛ δηλώνει την αντίθεσή του στη δημιουργία 2ου Κέντρου Ταυτοποίησης & Καταγραφής – ΚΥΤ/hotspot – στo νησί και στη λειτουργία κλειστού κέντρου ΠΡΟΚΕΚΑ – είτε εντός, είτε εκτός του ΚΥΤ- πόσο μάλλον όταν αυτό βρίσκεται εντός οικιστικής ζώνης και εν μέσω στρατιωτικής περιοχής υψίστης σημασίας.
Συμπλέουμε με το γενικό πλαίσιο των επίσημων θέσεων του ΕΠΑΜ, όπως αυτές διατυπώθηκαν στα 4 ψηφίσματα των Συνεδρίων του από το 2015 ως το 2018[1], και τονίζουμε ότι η ταυτοποίηση θα πρέπει να γίνεται σε κέντρα της Ηπειρωτικής Ελλάδας, κατά τα προβλεπόμενα από το Διεθνές Δίκαιο, ενώ στο νησί μας, όπως και σε όλα τα ακριτικά νησιά του Αιγαίου, να λειτουργούν μόνο κέντρα Καταγραφής βραχείας διαμονής (έως 15 ημερών) πλήρως επανδρωμένα με τις κατάλληλες εγκαταστάσεις και προσωπικό ώστε να διασφαλίζονται αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης και υπό κρατική μέριμνα να πραγματοποιείται ασφαλής προληπτικός υγειονομικός έλεγχος για την προάσπιση της δημόσιας υγείας. Η εφαρμογή αυτών των μέτρων επιτρέπει την προσωρινή διαμονή στο νησί ενός μικρού και διαχειρίσιμου αριθμού μεταναστών & προσφύγων που δεν θα ξεπερνά τα 800 άτομα εβδομαδιαίως και καθιστά περιττή τη δημιουργία επιπλέον hotspot.
Η υπάρχουσα όμως κυβέρνηση, έχοντας προφανώς δεσμευτεί στην υλοποίηση αποφάσεων των Βρυξελλών, προχωρά στη δημιουργία κι άλλου hotspot, που φαίνεται πως μάλλον θα δημιουργήσει μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που θεωρητικά προβλέπεται να επιλύσει, καθώς συγκεντρώνει μια σειρά καίριων μειονεκτημάτων, τα οποία επιδεικτικά παραβλέπει η κυβέρνηση.
α) Δημιουργείται εν μέσω ενεργών στρατιωτικών μονάδων μεγάλης επιχειρησιακής σημασίας, υποβαθμίζοντας την στρατιωτική ασφάλεια
β) Δημιουργείται εντός του οικιστικού σχεδίου υπάρχουσας κοινότητας. Μάλιστα, προβλέπεται δίπλα στον υπάρχον οικισμό– σε απόσταση μόλις 1 χλμ- εγκατάσταση ισομεγέθη, αν όχι μεγαλύτερη, πληθυσμιακά, αποτελούμενη από ένα ετερογενές (φυλετικά, εθνικά, θρησκευτικά) σύνολο που δεν έχει υποβληθεί σε κανέναν έλεγχο. Υιοθετείται μια χαοτική κι άκρως επικίνδυνη για την κοινωνική ασφάλεια τακτική που ξεπερνά ακόμη και τις εποικιστικές πρακτικές που εφαρμόζονταν επί οθωμανικής αυτοκρατορίας.
γ) η εγκατάσταση αυτή προβλέπεται να δημιουργηθεί σε μια περιοχή που δεν υπάρχει διαθέσιμο νερό, ούτε εγκαταστάσεις ύδρευσης και αποχέτευσης, ενισχύοντας την εξαθλίωση συνθηκών διαβίωσης και την επικινδυνότητα διάδοσης ασθενειών. Και το ερώτημα είναι, αν υπάρχουν τα χρηματικά αποθέματα γιατί αυτά δεν διατίθενται για την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στο υπάρχον hotspot, αλλά επενδύονται σε μια νέα τοποθεσία;
δ) εντός της προβλεπόμενης ανοιχτής δομής προβλέπεται η λειτουργία ΠΡΟΚΕΚΑ, δηλ. κλειστό κέντρο κράτησης (φυλακή) για όσους κρίνονται επικίνδυνοι για την κοινωνική ή εθνική ασφάλεια και έχει αποφασιστεί η επαναπροώθησή τους. Μια συνύπαρξη άκρως επικίνδυνη κι εκρηκτική και για την κοινωνική και για την εθνική μας ασφάλεια.
ε) τη διαμόρφωση και οργάνωση της νέας εγκατάστασης έχει αναλάβει ιδιωτικός φορέας, ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης, που είναι ΜΚΟ, ενώ το Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής καταβάλλει μόνο το μίσθωμα της ιδιωτικής έκτασης που ανέρχεται στα 100 χιλ. ευρώ ετησίως. Δεν υπάρχει συνεπώς κρατική εποπτεία της νέας δομής.
Για όλους τους παραπάνω λόγους ως Εκλογικός Συνδυασμός υποστηρίζουμε το αίτημα της Τοπικής Κοινότητας Μυτιληνιών, και θεωρούμε ότι θα πρέπει να σταματήσουν άμεσα οι εργασίες διαμόρφωσης του νέου hotspot και να ακυρωθεί με νομικά μέσα η διαδικασία δημοπρασίας. Για το λόγο αυτό, έχουμε ήδη θέσει το ζήτημα προς διερεύνηση στο Νομικό τμήμα του ΕΠΑΜ.
Πέραν όμως των όποιων νομικών ενεργειών και παράλληλα με αυτές είναι απαραίτητη η συστράτευση όλων των λαϊκών δυνάμεων του νησιού μας και η συντονισμένη κινηματική αντίδρασή μας.
Για την ουσιαστική αντιμετώπιση του, ανεξέλεγκτου πλέον, μεταναστευτικού προβλήματος στη Σάμο, και στα υπόλοιπα ακριτικά νησιά του Αν. Αιγαίου, πρέπει όλοι μαζί να διεκδικήσουμε:
- ακύρωση της συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας και την καθολική –και όχι κατ’ επιλογή- άρση του γεωγραφικού περιορισμού. Την αποδέσμευση της Ελλάδας από τις συμφωνίες Σένγκεν και Δουβλίνου
- Καταγγελία στους διεθνείς οργανισμούς των πρακτικών της Τουρκίας που καταπατά το Διεθνές Δίκαιο και άσκηση εναντίον της περιοριστικών μέτρων.
- Κρατικό έλεγχο κάθε εθελοντικής προσφοράς και ιδιωτικής πρωτοβουλίας παροχής βοήθειας.
- Προστασία και φύλαξη των συνόρων μας από εθνικές, αποκλειστικά, δυνάμεις διασφαλίζοντας την εθνική κυριαρχία.
- Τήρηση του έως τώρα ισχύοντος Διεθνούς Δικαίου για τους Πρόσφυγες και τις ασφαλείς θαλάσσιες μετακινήσεις.
- λειτουργία στα ακριτικά νησιά ενός μόνο κέντρου καταγραφής βραχείας διαμονής (έως 15 ημερών).
- Αξιοπρεπείς κι ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης και υγιεινής.
- Πλήρης υγειονομική κάλυψη και ιατρική περίθαλψη. Στελέχωση επαρκών κρατικών δομών υγείας και πρόληψης εντός του κέντρου φιλοξενίας και επαρκής προληπτικός υγειονομικός έλεγχος όλων των νεοαφιχθέντων για έγκαιρη πρόληψη διάδοσης τυχόν επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία ασθενειών.
- Διαχωρισμός των λίγων εκατοντάδων προσωρινώς φιλοξενούμενων ανά εθνικές ή θρησκευτικές ομάδες με παράλληλη προστασία των ευάλωτων κατηγοριών και των ασυνόδευτων παιδιών.
- Ένταξη των όλων των παιδιών ως 18 ετών, αυτού του μεταναστευτικού πληθυσμού που δεν έχει ακόμη ταυτοποιηθεί και είναι στο νησί παρεπίδημος και προσωρινά φιλοξενούμενος για μικρό χρονικό διάστημα, από την πρώτη ημέρα, χωρίς εξαιρέσεις και διακρίσεις, σε κρατικά ελεγχόμενες δομές δημιουργικής απασχόλησης και εκπαίδευσης προσαρμοσμένης στις ανάγκες τους. Λειτουργία των δομών αυτών σε χώρους κατάλληλα διαμορφωμένους με υποδομές κι επαρκή ειδικευμένο προσωπικό, εκπαιδευτικό και υποστηρικτικό (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί) που θα ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών αυτών.
Για την πιο ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος γενικότερα, απαιτείται:
- Κατάλληλη επάνδρωση των υπηρεσιών ασύλου, ταχύτατη διεκπεραίωση και ολοκλήρωση της διαδικασίας ταυτοποίησης στην ηπειρωτική Ελλάδα υπό τον αποκλειστικό έλεγχο και εποπτεία κρατικών υπηρεσιών με τη συνδρομή της Ύπατης Αρμοστείας και σε συνεργασία με τις αντίστοιχες πρεσβείες των κρατών προέλευσης των μεταναστών-προσφύγων. Απαραίτητη, η επαναλειτουργία της πρεσβείας της Συρίας στην Ελλάδα.
- Μετεγκατάσταση και απεγκλωβισμό από τη χώρα των προσφύγων-μεταναστών κατά τα Διεθνώς νόμιμα (Σύμβαση της Γενεύης 1951, Πρωτόκολλο της Νέας Υόρκης 1967).
- Για τους ταυτοποιημένους πρόσφυγες, που χρήζουν διεθνούς προστασίας, ο άμεσος απεγκλωβισμός τους από την Ελλάδα και η ταχύτατη έκδοση των απαραίτητων δικαιολογητικών προκειμένου να μεταβούν διά της νομίμου οδού και υπό την άμεση συνδρομή και εποπτεία του ΟΗΕ στις χώρες που επιθυμούν.
- Για τους ταυτοποιημένους, από τις ελληνικές αρχές και την Interpol ,για παραβατικότητα και απειλή της εθνικής και κοινωνικής ασφάλειας, άμεση επιστροφή είτε στην χώρα προέλευσης τους, είτε στην πρώτη χώρα υποδοχής απ’ όπου πέρασαν στην Ελλάδα.
- Μη συμμετοχή της χώρας μας, καθ’ οιονδήποτε τρόπο, σε υπερεθνικούς οργανισμούς που εμπλέκονται σε στρατιωτικές επεμβάσεις και πολέμους, διαλύοντας κυρίαρχα κράτη και δημιουργώντας τις στρατιές των απελπισμένων προσφύγων.
- Μη αποδοχή εντός εθνικής επικράτειας της λειτουργίας βάσεων υπερεθνικών στρατιωτικών οργανισμών που θέτουν σε κίνδυνο την εθνική μας ασφάλεια.
Επισημαίνουμε ότι το μεταναστευτικό-προσφυγικό πρόβλημα μπορεί αν επιλυθεί αποτελεσματικά μόνο από ένα κράτος που ασκεί κυριαρχικά δικαιώματα προστατεύοντας την επικράτεια και τον πληθυσμό του.
Δυστυχώς, οι ανεξέλεγκτες μεταναστευτικές και προσφυγικές ροές, που καλείται να αντιμετωπίσει η χώρα μας από το 2015 ως σήμερα, είναι αποτέλεσμα της ενδοτικής πολιτικής των μνημονιακών κομμάτων που υπακούουν στις εντολές των Βρυξελλών. Ο εγκλωβισμός των ανθρώπων αυτών στο νησί μας επιβάλλεται από τη συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας προς εξυπηρέτηση μη εθνικών συμφερόντων, καταπατώντας τόσο τις βασικές αρχές του διεθνούς δικαίου για τους πρόσφυγες, όσο και το στοιχειώδες δικαίωμα του κάθε ανθρώπου, που λογίζεται ελεύθερος, στην ελευθερία μετακίνησης. Στην πράξη ακυρώνεται το θεμελιώδες δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να έχει Πατρίδα, το μόνο ασφαλές πλαίσιο που θα εγγυηθεί την προάσπιση όλων των άλλων δικαιωμάτων του.
Η Τουρκία, για την προώθηση των γεωστρατηγικών της συμφερόντων στην περιοχή, ελέγχει τις ροές αυτές υιοθετώντας τις δουλεμπορικές πρακτικές των κερδοσκόπων της παγκόσμιας αγοράς και επιτρέποντας έναν άκρως επικίνδυνο τρόπο διακίνησής τους, με μη ασφαλή θαλάσσια μέσα, που αντίκειται σε βασικές αρχές του διεθνούς δικαίου για τη θάλασσα. Οι άνθρωποι αυτοί, θύματα υπερεθνικών δουλεμπορικών δικτύων, φτάνουν ως ανιθαγενείς δούλοι, χωρίς δηλαδή ταυτότητα και πατρίδα. Ζουν σε εξαθλιωμένες συνθήκες, εγκλωβισμένοι, φυλακισμένοι σε ένα νησί που δεν ήταν επιλογή και προορισμός τους, ενώ προορίζονται να επανδρώσουν ως δούλοι είτε τις εδώ σχεδιαζόμενες οικονομικές ζώνες, είτε τις βιομηχανικές ανάγκες της αγοράς φτηνής εργασίας της Δύσης. Με την εφαρμογή του παγκοσμίου Συμφώνου Μετανάστευσης, που τον Δεκέμβρη του 2018 υπέγραψε και η φερόμενη ως «ελληνική» κυβέρνηση με τη στήριξη, ή έστω τη σιωπηρή ανοχή, των κοινοβουλευτικών δυνάμεων, οι αφίξεις τους αναμένεται να αυξηθούν με γεωμετρική πρόοδο.
Δεν είναι μόνο οι πόλεμοι, στρατιωτικοί ή οικονομικοί, η αιτία του ξεριζωμού τους. Ο κύριος λόγος είναι το κέρδος. Το κέρδος των Αγορών που θα ελέγξουν και θα εκμεταλλευτούν τον πλούτο της χαμένης τους Πατρίδας. Το κέρδος των δουλεμπόρων που κερδοσκοπούν με την ανθρώπινη δυστυχία. Το αναμενόμενο κέρδος από την αξιοποίησή τους ως φτηνή, πάμφτηνη, εργατική δύναμη χωρίς δικαιώματα, χωρίς διεκδικήσεις. Το κέρδος των παγκόσμιων αγορών, που χρησιμοποιεί αυτά τα πρωτόγνωρης κλίμακας μεταναστευτικά πλήθη ως μέσο διάλυσης άλλων χωρών.
Η Σάμος, όπως και τα άλλα ακριτικά νησιά του Αιγαίου που λειτουργούν ως πύλες εισόδου, επωμίζεται ένα δυσβάσταχτο βάρος, που της επέβαλε η άνευ επιλογών υπακοή των κυβερνόντων και της αντιπολίτευσης στις εντολές των δανειστών μας, με το πρόσχημα ενός παράνομου χρέους (όπως καταδεικνύεται από τη μήνυση-έγκληση επί εσχάτη προδοσία που έχει καταθέσει κατά παντός υπευθύνου στον Άρειο Πάγο το ΕΠΑΜ[2]). Για να πάρουμε τη δόση, για να παραμείνουμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), εσαεί σιδεροδέσμιοι της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) και των αρπακτικών διαθέσεων των «εταίρων» μας! Η ακριτική εδαφική επικράτεια της Ελλάδας έχει μετατραπεί σε πολυφυλετικό γεωγραφικό χώρο, γιατί έτσι εξυπηρετούνται τα συμφέροντα των «εταίρων» μας!
Μόνο με την ανάκτηση της εθνικής μας κυριαρχίας-ανεξαρτησίας, την αποκατάσταση της συνταγματικής νομιμότητας και την ανάδειξη μιας ουσιαστικά πατριωτικής – δημοκρατικής κυβέρνησης, που θα υπηρετεί τα συμφέροντα και αιτήματα του λαού της σεβόμενη και προασπίζοντας τα δικαιώματα κάθε ανθρώπου σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο, μπορεί να επιλυθεί ουσιαστικά το πρόβλημα του μεταναστευτικού-προσφυγικού στη χώρα μας.
Σε αυτόν τον Αγώνα σας χρειαζόμαστε δίπλα μας!
Σάμος, 23/6/2019
Για την εκλογική Συνεργασία ΕΠΑΜ-ΑΚΚΕΛ
ο υποψήφιος Βουλευτής Σάμου
Γιώργος Ορφανίδης
[1] 2015, ψήφισμα 4ου Συνεδρίου ΕΠΑΜ; https://seisaxthia-epam.blogspot.com/2015/06/4_15.html, 2016, ψήφισμα 5ου συνεδρίου ΕΠΑΜ: https://seisaxthia-epam.blogspot.com/2016/07/5_7.html, 2017 ψήφισμα 6ου Συνεδρίου ΕΠΑΜ: https://www.epamhellas.gr/pshfisma-6ou-synedriou-tou-e-pa-m-h-anadeiksh-ths-diastashs-tou-metanasteutikou-prosfygikou-zhthmatos-oi-theseis-tou-e-pa-m/, 2018 ψήφισμα 7ου Συνεδρίου Επαμ για το Παγκόσμιο Σύμφωνο Μετανάστευσης: https://www.epamhellas.gr/7o-synedrio-psifisma-to-pagkosmio-symfono-metanasteysis/
[2] https://www.epamhellas.gr/synenteuksh-typou-sthn-eshea-gia-thn-mhnysh-epi-esxath-prodosia-8-febrouariou-2018/ https://www.epamhellas.gr/site_files/stirikste-ti-minisi.pdf