21.7 C
Σάμος
22/11/2024
Σαμιακά

28 χρόνια μετά την βύθιση της πυραυλακάτου ΚΩΣΤΑΚΟΣ του Π.Ν. από το ΣΑΜΑΙΝΑ

4/11/1996. Η θλιβερή επέτειος της συμπληρώσεως 28 ετών από τη βύθιση της πυραυλακάτου ΤΠΚ «ΑΝΘΥΠΟΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΚΩΣΤΑΚΟΣ» (Ρ-25) και της εξαιτίας αυτής τραγικής απώλειας τεσσάρων εκ των 32 συνολικώς μελών του πληρώματός του .

 

Το επιβατικό πλοίο «Σάμαινα» ταξίδευε από το Βαθύ της Σάμου με πλώρη στο Καρλόβασι. Η θάλασσα ήταν ήσυχη και η νύχτα είχε πέσει αν και το ρολόι έδειχνε 18:30. Μετά το Καρλόβασι θα γύριζε πορεία προς την Ικαρία.

Εκείνο το απόγευμα η πυραυλάκατος «Κωστάκος» – με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Κ. Λάζαρη – βρισκόταν στα Αυλάκια της Σάμου, σε φάση «αγκίστρωσης», δηλαδή σε κατάσταση πλήρους συσκότισης, με τις μηχανές στο ρελαντί και το ραντάρ σε λειτουργία, λόγω της συμμετοχής σε άσκηση νυχτερινού αιφνιδιασμού στο πλαίσιο της άσκησης «Παρμενίων». Οι αξιωματικοί του πολεμικού πλοίου παρακολουθούσαν το «Σάμαινα», πάμφωτο, να έχει πορεία βορειοανατολικά.

Δεν υπολόγισαν όμως την ταχύτητα του ανέμου, τα θαλάσσια ρεύματα που παρέσυραν την πυραυλάκατο και της άλλαξαν κατεύθυνση με την πρύμνη πλέον στο οχηματαγωγό και τις απρόβλεπτες κινήσεις του πλοιάρχου του «Σάμαινα», που γύρισε το πλοίο, πλησιάζοντας την ακτή για να εξοικονομήσει χρόνο και καύσιμα.

Ήταν 18:35 όταν το ογκώδες επιβατικό πλοίο εμβόλισε την πυραυλάκατο! Το πολεμικό σκάφος παρέμεινε για λίγα λεπτά στην επιφάνεια της θάλασσας και βυθίστηκε σε βάθος 150 μέτρων, λιγότερο από ένα μίλι από την ακτή, παρασύροντας μαζί του τέσσερα μέλη του πληρώματος που εκείνη την ώρα κοιμούνταν.

Η πυραυλάκατος μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 33 κόμβων, αλλά δεν το έκανε για να αποφύγει τον μοιραίο εμβολισμό.

Το ταχύ περιπολικό του Π.Ν. είχε λάβει το όνομά του προς τιμήν του φονευθέντος στη Μάλτα, στις 27 Φεβρουαρίου 1942, αξιωματικού του υποβρυχίου «Γλαύκος». Ήταν κατασκευασμένο από αλουμίνιο, για να είναι ελαφρότερο, ώστε να μπορεί να κινείται με μεγάλη ταχύτητα σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Το αλουμίνιο είναι αρκετά ευάλωτο σε εμβολισμούς.
Το πόρισμα της Επιτροπής Πραγματογνωμόνων του Πολεμικού Ναυτικού έριξε ευθύνες και στις δύο πλευρές για τη μοιραία σύγκρουση. Οι ευθύνες, στο μεν επιβατικό πλοίο, αφορούσαν κυρίως ευθύνες για την πρόκληση της σύγκρουσης, στο δε πολεμικό για τη μη αποφυγή της. Το σκάφος ανελκύστηκε στις 15 Μαρτίου 1997, αλλά δεν κρίθηκε οικονομικά σκόπιμη η επισκευή και εκ νέου ενεργοποίησή του.

 

ΕΘΝΟΣ

Στιγμιότυπο από την ανέλκυση της πυραυλακάτου/ copyright Eurokinisi

Related posts

Έκτακτο Δελτίο Επιδείνωσης Καιρού για τη Σάμο (23/11/2024)

admin

Εκπαίδευση προσωπικού Λιμενικού Σταθμού Καρλοβάσου από την Ελληνική Ομάδα Διάσωσης

admin

Ιατρείο του Γενικού Χειρουργού – Μαστολόγος Νάσος Μ. Νιώτης στις 29 και 30 Νοεμβρίου στο Βαθύ της Σάμου

admin

Ανακοίνωση του Λιμενικού για την ακυβερνησία του “ΣΑΟΝΗΣΟΣ” στους Λειψούς

admin

Σε απεργιακό κλοιό βρέθηκε η Σάμος

admin

Διαμαρτυρία για την Υποβάθμιση της Ακτοπλοϊκής Σύνδεσης Νησιών του Βορείου Συγκροτήματος Δωδεκανήσου-Σάμου

admin

Στήριξη στις κινητοποιήσεις των ιατρών για την απεργία της 20ης Νοεμβρίου

admin

Εορτασμός Ημέρας Ενόπλων Δυνάμεων από την 79 ΑΔΤΕ

admin

Σειτάνια Σάμου: Διάσωση μεταναστών με το σκάφος Albatross

admin