04/11/2025
Σαμιακά

28 χρόνια μετά την βύθιση της πυραυλακάτου ΚΩΣΤΑΚΟΣ του Π.Ν. από το ΣΑΜΑΙΝΑ

4/11/1996. Η θλιβερή επέτειος της συμπληρώσεως 28 ετών από τη βύθιση της πυραυλακάτου ΤΠΚ «ΑΝΘΥΠΟΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΚΩΣΤΑΚΟΣ» (Ρ-25) και της εξαιτίας αυτής τραγικής απώλειας τεσσάρων εκ των 32 συνολικώς μελών του πληρώματός του .

 

Το επιβατικό πλοίο «Σάμαινα» ταξίδευε από το Βαθύ της Σάμου με πλώρη στο Καρλόβασι. Η θάλασσα ήταν ήσυχη και η νύχτα είχε πέσει αν και το ρολόι έδειχνε 18:30. Μετά το Καρλόβασι θα γύριζε πορεία προς την Ικαρία.

Εκείνο το απόγευμα η πυραυλάκατος «Κωστάκος» – με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Κ. Λάζαρη – βρισκόταν στα Αυλάκια της Σάμου, σε φάση «αγκίστρωσης», δηλαδή σε κατάσταση πλήρους συσκότισης, με τις μηχανές στο ρελαντί και το ραντάρ σε λειτουργία, λόγω της συμμετοχής σε άσκηση νυχτερινού αιφνιδιασμού στο πλαίσιο της άσκησης «Παρμενίων». Οι αξιωματικοί του πολεμικού πλοίου παρακολουθούσαν το «Σάμαινα», πάμφωτο, να έχει πορεία βορειοανατολικά.

Δεν υπολόγισαν όμως την ταχύτητα του ανέμου, τα θαλάσσια ρεύματα που παρέσυραν την πυραυλάκατο και της άλλαξαν κατεύθυνση με την πρύμνη πλέον στο οχηματαγωγό και τις απρόβλεπτες κινήσεις του πλοιάρχου του «Σάμαινα», που γύρισε το πλοίο, πλησιάζοντας την ακτή για να εξοικονομήσει χρόνο και καύσιμα.

Ήταν 18:35 όταν το ογκώδες επιβατικό πλοίο εμβόλισε την πυραυλάκατο! Το πολεμικό σκάφος παρέμεινε για λίγα λεπτά στην επιφάνεια της θάλασσας και βυθίστηκε σε βάθος 150 μέτρων, λιγότερο από ένα μίλι από την ακτή, παρασύροντας μαζί του τέσσερα μέλη του πληρώματος που εκείνη την ώρα κοιμούνταν.

Η πυραυλάκατος μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 33 κόμβων, αλλά δεν το έκανε για να αποφύγει τον μοιραίο εμβολισμό.

Το ταχύ περιπολικό του Π.Ν. είχε λάβει το όνομά του προς τιμήν του φονευθέντος στη Μάλτα, στις 27 Φεβρουαρίου 1942, αξιωματικού του υποβρυχίου «Γλαύκος». Ήταν κατασκευασμένο από αλουμίνιο, για να είναι ελαφρότερο, ώστε να μπορεί να κινείται με μεγάλη ταχύτητα σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Το αλουμίνιο είναι αρκετά ευάλωτο σε εμβολισμούς.
Το πόρισμα της Επιτροπής Πραγματογνωμόνων του Πολεμικού Ναυτικού έριξε ευθύνες και στις δύο πλευρές για τη μοιραία σύγκρουση. Οι ευθύνες, στο μεν επιβατικό πλοίο, αφορούσαν κυρίως ευθύνες για την πρόκληση της σύγκρουσης, στο δε πολεμικό για τη μη αποφυγή της. Το σκάφος ανελκύστηκε στις 15 Μαρτίου 1997, αλλά δεν κρίθηκε οικονομικά σκόπιμη η επισκευή και εκ νέου ενεργοποίησή του.

 

ΕΘΝΟΣ

Στιγμιότυπο από την ανέλκυση της πυραυλακάτου/ copyright Eurokinisi

Related posts

Κλείνει κάθε Τετάρτη ο διάδρομος του «Αρίσταρχος ο Σάμιος» για τεχνικές παρεμβάσεις

admin

Μαζικές απεργιακές συγκεντρώσεις σε Σάμο και Ικαρία ενάντια στο κλείσιμο των ΕΛΤΑ

admin

4 Νοεμβρίου 1996: Το τραγικό ναυτικό δυστύχημα έξω από το Βαθύ της Σάμου

admin

145.496 επιβάτες από Τουρκία στη Σάμο – Άνοδος για το Βαθύ

admin

Διεθνής διάκριση για το Πανεπιστήμιο Αιγαίου – Τιμήθηκε από την ECU για την ακαδημαϊκή του συμβολή στο σκάκι

admin

Διαμαρτυρία Προέδρου Επιμελητηρίου Σάμου για το κλείσιμο του υποκαταστήματος ΕΛΤΑ Πυθαγορείου

admin

Ανασυγκρότηση του Δ.Σ. του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου

admin

Βράβευση μαθητών Σάμου από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία

admin

Αντίδραση του Συλλόγου Επαγγελματιών Πυθαγορείου για την αναστολή λειτουργίας του ταχυδρομείου

admin