Για τη Σάμο, το όνομα του πλοίου συνδέεται και με κάτι άλλο: Το μονοπώλιο. Είκοσι χρόνια χωρίς ανταγωνισμό, με αποτέλεσμα οι Σαμιώτες να πληρώνουν πιο ακριβά εισιτήρια. Γιατί; Κανείς δεν δίνει μια πειστική απάντηση.
Το Blue Star Myconos συμπληρώνει φέτος 20 χρόνια ταξιδιών στο Αιγαίο. Από τις 17 Σεπτεμβρίου 2005, όταν ξεκίνησε τα δρομολόγιά του, αποτέλεσε βασικό κρίκο σύνδεσης του Πειραιά με νησιά του κεντρικού και βόρειου Αιγαίου. Στις δύο αυτές δεκαετίες έχει μεταφέρει χιλιάδες επιβάτες και οχήματα, εξυπηρετώντας λιμάνια όπως η Σύρος, η Μύκονος, η Ικαρία, οι Φούρνοι, η Σάμος με τα δύο λιμάνια της (Καρλόβασι και Βαθύ), η Χίος, η Μυτιλήνη, η Λήμνος, η Θεσσαλονίκη και η Καβάλα.

Η συμβολή του πλοίου στις συγκοινωνίες του Αιγαίου είναι αναμφισβήτητη. Ωστόσο, για τον νομό Σάμου, η επέτειος αυτή υπενθυμίζει ένα χρόνιο και άλυτο πρόβλημα: το μονοπώλιο στη γραμμή και το υψηλό κόστος των εισιτηρίων. Την ώρα που οι Σαμιώτες πληρώνουν ακριβά ναύλα για τις μετακινήσεις τους, λίγα μίλια πιο δίπλα, στη Χίο, οι τιμές είναι αισθητά χαμηλότερες. Μια διαφορά που δεν δικαιολογείται και αναδεικνύει ξεκάθαρα την έλλειψη ισότιμης πολιτικής απέναντι στους νησιώτες.
Η ακτοπλοΐα δεν μπορεί να θεωρείται προνόμιο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα. Για τη Σάμο, οι μετακινήσεις δεν είναι πολυτέλεια, αλλά καθημερινή ανάγκη. Κι όμως, οι κάτοικοί της παραμένουν εγκλωβισμένοι σε ένα σύστημα που τους αναγκάζει να πληρώνουν περισσότερο από άλλους νησιώτες, χωρίς εναλλακτικές επιλογές.
Η αναβάθμιση του στόλου με νέα και ταχύτερα πλοία είναι αναγκαία, αλλά δεν αρκεί. Χρειάζεται και η είσοδος περισσότερων ακτοπλοϊκών εταιρειών στη γραμμή της Σάμου, ώστε να δημιουργηθεί πραγματικός ανταγωνισμός.
Το ζητούμενο, όμως, παραμένει η πολιτική βούληση. Μόνο με αυτήν μπορεί να σπάσει το μονοπώλιο και να εξασφαλιστούν για τους Σαμιώτες πιο δίκαιες και προσιτές μετακινήσεις.
Γιατί η νησιωτικότητα δεν μπορεί να ταυτίζεται με ακρίβεια, αποκλεισμό και άνιση μεταχείριση.