25 C
Σάμος
27/10/2025
Σαμιακά

Τι ζητούν οι γονείς του 1ου Δημοτικού Σάμου για τη σύμπτυξη τμημάτων

Μια δυναμική κίνηση αντίδρασης πραγματοποίησαν σήμερα οι γονείς και κηδεμόνες του 1ου Δημοτικού Σχολείου Σάμου, οι οποίοι παρέδωσαν στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σάμου το κείμενο της επίσημης διαμαρτυρίας τους για τη σύμπτυξη τριών τμημάτων του σχολείου. Το έγγραφο, το οποίο διαβάστηκε δημόσια και επιδόθηκε αρμοδίως, εκφράζει την έντονη αντίθεση των γονέων στην αιφνιδιαστική απόφαση που ελήφθη ενάμιση μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ζητώντας να ανακληθεί άμεσα η απόφαση για τη σύμπτυξη τριών τμημάτων του σχολείου, από δώδεκα σε εννέα.

Οι γονείς υπογραμμίζουν ότι η σύμπτυξη παραβιάζει βασικές εκπαιδευτικές αρχές και οδηγεί σε υπεράριθμα τμήματα, αποσταθεροποίηση της μαθησιακής διαδικασίας και αναστάτωση των παιδιών, ιδιαίτερα στις μικρές τάξεις και σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Τονίζουν επίσης ότι η λειτουργία του ολοήμερου σχολείου θα πληγεί σοβαρά λόγω της απομάκρυνσης εκπαιδευτικών.

Ζητούν να παραμείνουν τα τμήματα ως έχουν και να διασφαλιστεί η παιδαγωγική συνέχεια και η ποιότητα της εκπαίδευσης. Καλούν τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και το Υπουργείο Παιδείας να αναλάβουν τις ευθύνες τους, ώστε να διασφαλιστεί ένα σταθερό και υποστηρικτικό σχολικό περιβάλλον για όλα τα παιδιά.

Όπως τονίζουν, «η εκπαίδευση δεν είναι λογιστικό μέγεθος, αλλά θεμελιώδες κοινωνικό αγαθό». Δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις παρεμβάσεις τους μέχρι την ανάκληση της απόφασης.

Θέμα: Διαμαρτυρία για τη σύμπτυξη τριών τμημάτων στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Σάμου

 

Αξιότιμοι/ες,  

Αιφνιδίως, εν μέσω του σχολικού έτους 2025-2026, κατά παράβαση των άρθρων 10 και 11 Π.Δ. 79/2017, στις 24-10-2025 εξεδόθη απόφαση του ΠΥΣΠΕ Σάμου, βάσει της οποίας τρεις (3) εκπαιδευτικοί της σχολικής μας μονάδας κρίθηκαν υπεράριθμοι και ως εκ τούτου συγχωνεύονται τα τμήματα του σχολείου μας από δώδεκα (12) σε εννέα (9), ειδικότερα τα τμήματα των τάξεων της Α’, Β’ και Ε’ Δημοτικού.  

Με το παρόν έγγραφο εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας για την αιφνίδια και αδικαιολόγητη συγχώνευση των τριών τμημάτων της Α’, Β’ και Ε’ τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Σάμου, η οποία πραγματοποιήθηκε μετά από ενάμιση μήνα από την έναρξη του σχολικού έτους, δηλαδή στα τέλη Οκτωβρίου. Η συγκεκριμένη ενέργεια είναι αντιπαιδαγωγική, διοικητικά ατεκμηρίωτη και αντίθετη με τις αρχές της χρηστής διοίκησης. Σύμφωνα με το Π.Δ. 79/2017 (ΦΕΚ Α’ 109) και την Υ.Α. 21320/Δ2/2021 (ΦΕΚ Β’ 886/05.03.2021), ο καθορισμός των τμημάτων πραγματοποιείται με βάση τα στοιχεία εγγραφών και κατανομής μαθητών που καταχωρίζονται και εγκρίνονται πριν από την έναρξη του σχολικού έτους, ώστε να εξασφαλίζεται ο ορθός προγραμματισμός και η ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας. Η πάγια εκπαιδευτική πρακτική και οι σχετικές διοικητικές οδηγίες προβλέπουν ότι τυχόν ανακαθορισμός ή σύμπτυξη τμημάτων δύναται να πραγματοποιηθεί μόνο κατά τη λήξη του σχολικού έτους ή πριν την έναρξή του, και όχι μετά την έναρξη των μαθημάτων, καθώς μια τέτοια ενέργεια ανατρέπει τον παιδαγωγικό σχεδιασμό και προκαλεί αποσταθεροποίηση στο μαθητικό δυναμικό. Η απόφαση να γίνει σύμπτυξη μετά την έναρξη των μαθημάτων υπονομεύει τη σταθερότητα του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος, διακόπτει τη μαθησιακή συνέχεια και προκαλεί σύγχυση και αναστάτωση στους μαθητές, οι οποίοι αναγκάζονται να αλλάξουν δασκάλα/δάσκαλο και συμμαθητές, χάνοντας την αίσθηση ασφάλειας και συνέχειας που αποτελεί βασική παιδαγωγική προϋπόθεση. 

Η συγχώνευση αυτή προωθείται αιφνιδιαστικά και αντιπαιδαγωγικά, τη στιγμή που η σχολική χρονιά έχει ήδη ξεκινήσει απειλώντας την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, καθώς θα προκληθούν μεταβολές στη σύνθεση των τάξεων, θα μειωθούν τα τμήματα του πρωινού και του ολοήμερου και θα αποκλειστούν παιδιά και εκπαιδευτικοί.  

Οι συνέπειες μιας τέτοιας απόφασης θα πλήξουν ανεπανόρθωτα τη ζωή της σχολικής κοινότητας: 

Οι συμπτύξεις θα ανατρέψουν τη μαθησιακή και ψυχολογική ισορροπία των μαθητών. Η υποβάθμιση θα πλήξει ακόμα περισσότερο τα παιδιά με μαθησιακές ιδιαιτερότητες και δυσκολίες που φοιτούν στα τμήματα της Α’ και Β’ τάξης, τα οποία θα δυσκολευτούν να προσαρμοστούν σε αυτή την βίαιη αλλαγή, αλλά και τα παιδιά μεταναστών που συμμετέχουν στο τμήμα υποδοχής. 

Τα μισά παιδιά των υπό συγχώνευση τμημάτων θα χάσουν το δάσκαλο ή τη δασκάλα τους στη μέση της χρονιάς, ενώ ο εκπαιδευτικός που θα αναλάβει τα ενιαία πλέον τμήματα θα πρέπει να γνωρίσει τα παιδιά και τις μαθησιακές ανάγκες τους, από την αρχή. 

Μαζί με τους τρεις εκπαιδευτικούς που θα πρέπει να αποχωρήσουν από το σχολείο, θα ακολουθήσουν και οι δάσκαλοι ειδικοτήτων, με αποτέλεσμα να διαταράσσεται η λειτουργία ολόκληρου του σχολείου για το υπόλοιπο της σχολικής χρονιάς, καθώς θα πρέπει να αλλάξει το πρόγραμμα μαθημάτων που διαμορφώθηκε τον Σεπτέμβριο, όταν το σχολείο τοποθέτησε εκπαιδευτικούς τάξης και ειδικοτήτων με βάση τον αριθμό των υφιστάμενων τμημάτων. 

Επιπρόσθετα απειλείται η -ενιαία και ισότιμη για όλα τα παιδιά – λειτουργία του Ολοήμερου, που με τρεις εκπαιδευτικούς λιγότερους στο σχολείο δεν θα μπορεί να λειτουργεί πλήρως για όλα τα παιδιά, με προφανείς συνέπειες τόσο σχετικά με την άνιση μεταχείριση των παιδιών ως προς την πρόσβαση τους σε παροχές, όσο και στην πρακτική καθημερινότητα και τον προγραμματισμό των οικογενειών, σε σχέση με την εργασία τους. 

Εκφράζουμε, λοιπόν, την απόλυτη διαφωνία και εναντίωσή μας, ζητώντας να διασφαλιστούν οι ελάχιστες και αυτονόητες προϋποθέσεις για την ομαλή εκπαιδευτική διαδικασία: 

  • Να ανασταλεί άμεσα κάθε ενέργεια που αφορά τη συγχώνευση των τμημάτων.
  • Να διατηρηθούν τα τμήματα ως έχουν, σύμφωνα με τις παιδαγωγικές και νομικές αρχές που επιβάλλουν τη σταθερότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • Να ληφθεί υπόψη η παρουσία μαθητών με μαθησιακές ιδιαιτερότητες και δυσκολίες, που επιβάλλει τη διατήρηση μικρότερων και σταθερών τμημάτων.
  • Να γίνει σεβαστή η συνταγματική πρόβλεψη του άρθρου 16 παρ. 2 και 4 του Συντάγματος της Ελλάδας που κατοχυρώνει το δικαίωμα όλων των παιδιών στη δωρεάν, ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση και επιβάλλει στην Πολιτεία την υποχρέωση «να αναπτύσσει και να προάγει την παιδεία και να μεριμνά για την ηθική, πνευματική και επαγγελματική αγωγή».

Η σταθερότητα του μαθησιακού περιβάλλοντος και το αίσθημα ασφάλειας των μαθητών εντός ενός οικείου και λειτουργικού παιδαγωγικού πλαισίου είναι αναγκαίες προϋποθέσεις της συνταγματικά κατοχυρωμένης ισότιμης εκπαίδευσης για όλους και όλες, (για ένα δημόσιο, δωρεάν, ποιοτικό σχολείο για όλους και όλες). 

Επιπλέον, υπενθυμίζεται ότι η Περιφερειακή Ενότητα Σάμου έχει χαρακτηρισθεί σεισμόπληκτη περιοχή κατ’ εφαρμογή του ΦΕΚ Β’ 5105/18.11.2020, κατόπιν του καταστροφικού σεισμού της 30ής Οκτωβρίου 2020, ο οποίος επέφερε απώλειες ανθρώπινων ζωών – δύο μαθητών. Σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για σχολικές μονάδες που λειτουργούν σε περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, οι εκπαιδευτικές αρχές οφείλουν να επιδεικνύουν ιδιαίτερη μέριμνα για τη διατήρηση της σταθερότητας και της συνέχειας του μαθησιακού περιβάλλοντος, λαμβάνοντας υπόψη την ψυχοκοινωνική επιβάρυνση των μαθητών.  

Ως εκ τούτου, η αιφνίδια, κατά παράβαση των άρθρων 10 και 11 Π.Δ.79/2017, συγχώνευση τμημάτων στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Σάμου, πέραν του ότι στερείται παιδαγωγικής τεκμηρίωσης, αντίκειται στο πνεύμα των ανωτέρω διατάξεων και στην αρχή της διοικητικής επιείκειας που επιβάλλεται σε ευαίσθητες νησιωτικές περιοχές. Η απόφαση αυτή παραγνωρίζει το ειδικό πλαίσιο προστασίας των μαθητών της Σάμου και ενδέχεται να προκαλέσει περαιτέρω ψυχοσυναισθηματική επιβάρυνση σε παιδιά που έχουν βιώσει τραυματικά γεγονότα, γεγονός αντίθετο προς το παιδαγωγικό και νομικό καθήκον της Πολιτείας για τη διασφάλιση ασφαλούς και σταθερού σχολικού περιβάλλοντος. Συνεπώς, η πράξη αυτή είναι παιδαγωγικά επιζήμια και αντίθετη με τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και της χρηστής διοίκησης.  

Εκφράζουμε, λοιπόν, την απόλυτη διαφωνία και εναντίωσή μας, ζητώντας να διασφαλιστούν οι ελάχιστες και αυτονόητες προϋποθέσεις για την ομαλή εκπαιδευτική διαδικασία. 

 

Με ρητή επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μας ζητούμε: 

  • Να ανασταλεί άμεσα κάθε ενέργεια που αφορά τη συγχώνευση των τμημάτων.
  • Να διατηρηθούν τα τμήματα ως έχουν, σύμφωνα με τις παιδαγωγικές και νομικές αρχές που επιβάλλουν τη σταθερότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • Να ληφθεί υπόψη η παρουσία μαθητών με μαθησιακές ιδιαιτερότητες και δυσκολίες, που επιβάλλει τη διατήρηση μικρότερων και σταθερών τμημάτων.
  • Να γίνει σεβαστή η συνταγματική πρόβλεψη του άρθρου 16 παρ. 2 και 4 του Συντάγματος της Ελλάδας που κατοχυρώνει το δικαίωμα όλων των παιδιών στη δωρεάν, ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση και επιβάλλει στην Πολιτεία την υποχρέωση «να αναπτύσσει και να προάγει την παιδεία και να μεριμνά για την ηθική, πνευματική και επαγγελματική αγωγή».

Τέλος θα θέλαμε να λάβουμε αντίγραφο των πρακτικών της πράξης του ΠΥΣΠΕ στην οποία αποφασίστηκαν αυτές οι συγχωνεύσεις. 

 Η εκπαίδευση των παιδιών μας δεν αποτελεί αριθμητικό ή διαχειριστικό ζήτημα. Η Πολιτεία οφείλει να διασφαλίζει τη σταθερότητα, τη συνέπεια και την παιδαγωγική ποιότητα του δημόσιου σχολείου, ιδίως σε απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές.  

 

Με εκτίμηση,  

Το Δ.Σ. και οι Γονείς και Κηδεμόνες του 1ου Δημοτικού Σχολείου Σάμου  

 

Related posts

Προγραμματισμένες διακοπές ρεύματος σε Σάμο και Ικαρία στις 29 και 30 Οκτωβρίου

admin

«Destination Samos»: Στο επίκεντρο ο σχεδιασμός δράσεων τουριστικής προβολής

admin

Αναλυτικά τα δρομολόγια του BLUE STAR MYCONOS (01/11 – 31/12/2025)

admin

Δάσκαλοι & Νηπιαγωγοί: Κινητοποίηση στη ΔιΠΕ τη Δευτέρα κατά των Συμπτύξεων Τμημάτων!

admin

Θύελλα αντιδράσεων για τη σύμπτυξη τμημάτων στο 1ο Δημοτικό – Σε παράσταση διαμαρτυρίας οι γονείς

admin

Από τη Σάμο στην Ολλανδία για τα παιδιά του Ειδικού Σχολείου Σάμου

admin

Συνεδρίαση Περιφερειακού Συμβουλίου και Λογοδοσία Περιφερειακής Αρχής

admin

Παρουσίαση Πολιτιστικών Masterplans για Λέσβο, Λήμνο, Σάμο, Ικαρία και Χίο

admin

Σεισμική δόνηση 3,2 Ρίχτερ κοντά στη Σάμο

admin