Το μήνυμα που έφτασε πριν από λίγες ημέρες στα γραφεία μας, προερχόμενο από την ακριτική Σάμο ήταν ξεκάθαρο -το Metaxa, επιστρέφει και, μάλιστα, επιστρέφει για τα καλά. Με έμφαση στην ελληνικότητα με νέες επενδύσεις και με νέους ανθρώπους σε θέσεις κλειδιά, το ποτό που επί δεκαετίες ήταν ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους «πρεσβευτές» της Ελλάδας στο εξωτερικό διεκδικεί τη θέση που του αναλογεί σε μπαρ, εστιατόρια και το ράφι του σουπερ μάρκετ.
Με αφορμή την παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες στο νησί του ανατολικού Αιγαίου, μιλήσαμε με την Dorothee Heriard Dubreuil, Managing Director, House of Metaxa, της Remy Cointreau, στην οποία ανήκει το διάσημο ελληνικό ποτό από το 2000. Η κα Dubreuil, έμπειρο στέλεχος στον κλάδο των ποτών με καριέρα που καλύπτει και τις δύο πλευρές του Ατλαντικού, δεν έκρυψε τον ενθουσιασμό της για το προϊόν του σαμιώτικου αμπελώνα.
«Πριν από τρία χρόνια όταν ανέλαβα αυτήν τη θέση έκανα ένα βήμα πίσω ώστε να καταλάβω για ποιον λόγο αποτελεί μία τόσο μοναδική περίπτωση ελληνικού προϊόντος με διεθνή παρουσία. Είδα, λοιπόν, ότι ο λόγος για αυτήν τη φήμη είναι η ελληνικότητά του, αντανακλά την Ελλάδα. Αντιληφθήκαμε λοιπόν ότι μία επιτυχία στην Ελλάδα θα αποτυπωθεί και στις διεθνείς αγορές» λέει η συνομιλήτριά μας, η οποία μιλάει με ιδιαίτερη θέρμη για το Liknon, το νέο εγχείρημα της εταιρείας.
«Είδαμε ότι οι άνθρωποι έχουν μια θετική εικόνα για το προϊόν, όμως δεν γνώριζαν περισσότερα για αυτό, επιδιώξαμε λοιπόν να ενισχύσουμε αυτήν την εικόνα. Δεδομένου ότι το Metaxa παράγεται από το μοσχάτο Σάμου, προχωρήσαμε το 2017 στην αγορά μίας έκτασης στο νησί, στο χωριό Βουρλιώτες για την ακρίβεια. Εκεί, δημιουργήσαμε μία εγκατάσταση, το Liknon, όπου παρουσιάζουμε στους επισκέπτες μας τα στοιχεία που κάνουν το Metaxa μοναδικό και είμαι στην ιδιαίτερα ευχάριστη θέση να πω ότι οι πρώτες εντυπώσεις από επισκέπτες είναι εξαιρετικά θετικές» αναφέρει ακόμη.
Ωστόσο, δεν λείπουν δυσκολίες και προκλήσεις. Στελέχη της εταιρείας υπογραμμίζουν κάτι που έχουμε δει να αναφέρεται πολλές φορές στις δραστηριότητες του πρωτογενούς τομέα -το μειωμένο ενδιαφέρον των νέων για το αμπέλι και, γενικότερα, την αγροτική παραγωγή. Είναι χαρακτηριστικό ότι η παραγωγή του μοσχάτου Σάμου, της ποικιλίας από την οποία προέρχεται το Metaxa, έχει υποχωρήσει κατά 40% τα τελευταία χρόνια. στα 6 εκατ. λίτρα περίπου.
Επιπλέον, η κλιματική αλλαγή θέτει πρόσθετα εμπόδια, καθώς φέτος ο σαμιώτικος αμπελώνας επηρεάστηκε από τις βροχοπτώσεις του Ιουνίου, με αποτέλεσμα η παραγωγή να είναι μειωμένη κατά 30% σε σχέση με τα προηγούμενα έτη. Η εταιρεία αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την προώθηση της βιωσιμότητας και της αειφορίας, με την κυρία Dubreuil να σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «αν δεν προστατεύσουμε την παραγωγή δεν θα έχουμε προϊόν».
Αλλαγή σκυτάλης
Η εταιρεία, λοιπόν, βρίσκεται κοντά στους τοπικούς παραγωγούς και τους υποστηρίζει στη μετάβαση σε πιο «πράσινες» επιλογές και στην κατεύθυνση αυτή σημαντικός είναι ο ρόλος και του νέου Metaxa Master, του επικεφαλής δηλαδή της εταιρείας που εξασφαλίζει τη σταθερή ποιότητα του διάσημου ποτού.
Ο Κωνσταντίνος Καλπαξίδης παίρνει τη σκυτάλη από τον Κώστα Ράπτη, ο οποίος διατηρούσε τη θέση του Metaxa Master επί πολλές δεκαετίες και για τον οποίο, πλέον, ήρθε η ώρα της συνταξιοδότησης. Οι δύο τους συνεργάστηκαν στενά τα τελευταία χρόνια, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η μετάβαση με απόλυτη επιτυχία και χωρίς καμία παραχώρηση στην ποιότητα του Metaxa. Μάλιστα, καρπός της συνεργασίας τους είναι μια ειδική premium έκδοση, το Metaxa Orama, που μάλλον θα συγκινήσει αρκετούς συλλέκτες.
Θα μπορούσε, ίσως, να περιγράψει κανείς τον Metaxa Master ως έναν αλχημιστή που γνωρίζει τα μυστικά που του εμπιστεύτηκε ο προκάτοχός του και μέσα από κινήσεις ακριβείας εξασφαλίζει ένα υψηλό ποιοτικό προϊόν. Όμως, ο Κ. Καλπαξίδης δεν είναι μόνο αυτό. Αναλαμβάνει επίσης να καθοδηγήσει τους παραγωγούς προς πιο βιώσιμες και βιολογικές επιλογές της αμπελουργίας. Ο πήχης είναι ψηλά, καθώς η εταιρεία θέλει έως το 2027 το σύνολο της παραγωγής του μοσχάτου Σάμου να προέρχεται από αμπελώνες βιολογικής καλλιέργειας. Γι’ αυτό άλλωστε και η ειδική έκδοση ονομάστηκε Orama.
Ακόμα πιο φιλόδοξοι είναι οι περιβαλλοντικοί στόχοι του ομίλου Remy Cointreau που θέλει να μειώσει κατά 50% τις εκπομπές CO2 και λοιπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030. Μαζί με τις βιολογικές καλλιέργειες, η εταιρεία αναζητά επίσης νέες προσεγγίσεις στη συσκευασία. Το γυαλί είναι μεν όμορφο αλλά η παραγωγή του είναι από τις πιο περιβαλλοντικά επιβαρυντικές διαδικασίες. Για τον λόγο αυτό εξετάζεται η δυνατότητα χρήσης ανακυκλωμένου γυαλιού, καθώς και η υιοθέτηση πιο «πράσινων» λύσεων για τη μεταφορά του Metaxa. Ο σιδηρόδρομος, εδώ, δίνει τη λύση σε σύγκριση με τις σαφώς πιο ρυπογόνες οδικές μεταφορές.
Περιζήτητο στο… Amazon
Σήμερα, κορυφαίες αγορές για το Metaxa είναι η Γερμανία, η Πολωνία, η Τσεχία, η Ελλάδα και το travel retail. Ταυτόχρονα, υπάρξει ανάπτυξη τόσο στην υπόλοιπη Δυτική και Ανατολική Ευρώπη, ενώ το ενδιαφέρον των καταναλωτών αυξάνεται σε χώρες όπως η Βρετανία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία. Σημαντικό ρόλο στην αύξηση της δημοτικότητας του Metaxa δείχνει να παίζει ο τουρισμός, καθώς οι ξένοι επισκέπτες γνωρίζουν το ποτό κατά τη διάρκεια των διακοπών και το αναζητούν όταν επιστρέφουν στις πατρίδες τους. Είναι χαρακτηριστικό αυτό που μας λένε η κα Dubreuil και οι συνεργάτες της. Πολλοί νέοι ηλικίας 18-24 ετών που γνωρίστηκαν με το Metaxa κάποιο καλοκαίρι στην Ελλάδα, το αγοράζουν μέσω Amazon. Αυτήν τη στιγμή υπάρχει αυξημένη ζήτηση για το Metaxa 12 αστέρων μέσω της πλατφόρμας της μεγαλύτερης εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο!
Η ώρα του κοκτέιλ
Το σχέδιο για την αναζωογόνηση του Metaxa βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην Ελλάδα. Εφόσον το ποτό είναι στενά συνδεδεμένο με τη χώρα μας, οι υπεύθυνοι της εταιρείας σχεδιάζουν μία πολύπλευρη στρατηγική ώστε το Metaxa να αποκτήσει τη θέση που του αξίζει σε εστιατόρια και μπαρ, εκεί δηλαδή που σημειώνεται το 60% της κατανάλωσης ποτών στη χώρα μας. Με δεδομένο, μάλιστα, ότι οι νεότερες γενιές προτιμούν τις πιο σύνθετες γεύσεις, ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία μιας σειράς κοκτέιλ που θα περιλαμβάνουν το Metaxa ως βασικό συστατικό. Πηγές προσκείμενες στην εταιρεία υπογραμμίζουν ότι η στρατηγική είναι μακροπρόθεσμη ή για να το πούμε με τα λόγια της κυρίας Dubreuil, «δεν είναι κάτι που θα κατορθώσουμε σε έναν χρόνο αλλά είμαι βέβαιη ότι θα το καταφέρουμε διότι έχουμε ένα πολύ καλό προϊόν στα χέρια μας».
Πηγή: powergame.gr