Πάρος, 26 Σεπτεμβρίου 2000.
Μία από τις πιο σκοτεινές σελίδες της ελληνικής ναυτιλίας γράφτηκε το βράδυ εκείνης της Τρίτης, όταν το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Εξπρές Σάμινα» βυθίστηκε ανοιχτά της Πάρου παρασύροντας στον θάνατο 81 ανθρώπους.
Το πλοίο είχε αποπλεύσει από τον Πειραιά με 533 επιβαίνοντες και προορισμό τη Σάμο, πραγματοποιώντας ενδιάμεσες στάσεις σε νησιά των Κυκλάδων. Στις 22:12, προσέκρουσε στις βραχονησίδες «Πόρτες», λίγα μίλια πριν το λιμάνι της Παροικιάς.
Η πρόσκρουση προκάλεσε ρήγμα στο δεξί τμήμα του πλοίου, με αποτέλεσμα να αρχίσει η εισροή υδάτων. Τα συστήματα ασφαλείας τέθηκαν εκτός λειτουργίας, ενώ οι υδατοστεγείς πόρτες — που όφειλαν να είναι κλειστές — παρέμειναν ανοιχτές, επιτρέποντας στο νερό να πλημμυρίσει τα διαμερίσματα. Μέσα σε 25 λεπτά το πλοίο πήρε επικίνδυνη κλίση και βυθίστηκε.
Οι σκηνές που εκτυλίχθηκαν ήταν δραματικές: εκατοντάδες επιβάτες προσπαθούσαν να σωθούν μέσα στο σκοτάδι και την τρικυμία, ενώ οι σωστικές λέμβοι δεν μπόρεσαν να καθελκυστούν επαρκώς. Η επιχείρηση διάσωσης, με τη συμμετοχή αλιευτικών, παραπλεόντων σκαφών και του λιμενικού, απέτρεψε ακόμη μεγαλύτερη τραγωδία.
Ο απολογισμός ήταν βαρύς: 81 νεκροί, δεκάδες τραυματίες, και μια ολόκληρη χώρα σε σοκ.

Δύο χρόνια αργότερα, στις 7 Μαΐου 2005 άρχισε η δίκη των κατηγορουμένων για το ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα» στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Πειραιά και στις 27 Φεβρουαρίου 2006 εκδόθηκε η απόφαση.
Ο πλοίαρχος Βασίλης Γιαννακής καταδικάσθηκε σε κάθειρξη 11 χρόνων 11 μηνών και 25 ημερών
Ο ύπαρχος Γιώργος Τριαντάφυλλος καταδικάσθηκε σε ποινή φυλάκισης 5 ετών και 28 ημερών
Ο Α’ μηχανικός Γεράσιμος Σκιαδαρέσης καταδικάσθηκε σε ποινή φυλάκισης 7 ετών, πέντε μηνών και 28 ημερών
Ο ασυρματιστής Δημήτρης Τσούμας καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης 10 μηνών με τριετή αναστολή
Ο διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος της τότε της πλοιοκτήτριας εταιρείας Νικόλαος Βικάτος και Κωνσταντίνος Κληρονόμος καταδικάσθηκαν σε ποινή φυλάκισης 2 ετών, 6 μηνών και 2 ημερών.
Οι ποινές μειώθηκαν τόσο στο δεύτερο βαθμό όσο και όταν η υπόθεση έφτασε στον Άρειο Πάγο αφού το Ανώτατο Δικαστήριο αποφάσισε τελεσίδικα ότι τα κατώτερα δικαστήρια που είχαν χειριστεί την υπόθεση έκαναν νομικά σφάλματα ως προς τα αδικήματα που απέδωσαν στους βασικούς κατηγορούμενους, γεγονός που οδηγεί στην ευμενέστερη ποινική μεταχείρισή τους.
Σήμερα, το κουφάρι του πλοίου παραμένει βυθισμένο στα νερά της Πάρου.