Μια νέα εποχή στην οδική ασφάλεια σηματοδοτεί ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος έρχεται να επιβάλει δραστικές αλλαγές με στόχο τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων. Με την αυστηροποίηση του πλαισίου και την εισαγωγή ποινικής διάστασης για συγκεκριμένες παραβάσεις, η κυβέρνηση επιδιώκει να στείλει ένα σαφές μήνυμα μηδενικής ανοχής στην επικίνδυνη οδηγική συμπεριφορά.
Η φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ βασίζεται σε δύο κεντρικούς άξονες: το κλιμακωτό ποινολόγιο για τους υπότροπους παραβάτες και την εφαρμογή του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα, που μετατρέπει τις σοβαρότερες παραβάσεις σε κακουργήματα.
Ποινική Ευθύνη για την Επικίνδυνη Οδήγηση
Η πιο ριζοσπαστική αλλαγή είναι η ποινικοποίηση της πρόκλησης σοβαρού ατυχήματος. Πλέον, ένας οδηγός που προκαλεί ατύχημα με επικίνδυνη οδήγηση θα βρίσκεται αντιμέτωπος με βαριές ποινές κάθειρξης, οι οποίες διαμορφώνονται ως εξής:
- Κάθειρξη έως 10 έτη για πρόκληση βαριάς σωματικής βλάβης.
- Κάθειρξη από 10 έως 20 έτη σε περίπτωση θανατηφόρου τροχαίου.
- Ισόβια κάθειρξη αν προκληθεί ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων.
Αυστηρότερα Πρόστιμα για τις “Δημοφιλείς” Παραβάσεις
Το κλιμακωτό σύστημα ποινών σημαίνει πως κάθε επόμενη παράβαση θα κοστίζει ακριβότερα, τόσο σε χρήμα όσο και σε χρόνο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε παραβάσεις που αποτελούν αποδεδειγμένα κύριες αιτίες ατυχημάτων.
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: Με το αλκοόλ να συνδέεται με το 25% των θανάτων στην άσφαλτο, οι ποινές γίνονται εξαιρετικά αυστηρές. Για συγκέντρωση άνω του 1,10 g/l, το πρόστιμο φτάνει τα 1.200 ευρώ με αφαίρεση άδειας για 6 μήνες, ενώ οι υπότροποι αντιμετωπίζουν πρόστιμα έως 4.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για έως και 10 έτη και ποινή φυλάκισης.
Χρήση κινητού τηλεφώνου: Η πρώτη παράβαση τιμωρείται με 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Η δεύτερη υποτροπή εκτοξεύει το πρόστιμο στα 2.000 ευρώ και την αφαίρεση διπλώματος στον 1 χρόνο. Αν η χρήση κινητού προκαλέσει ατύχημα, οι ποινές αφαίρεσης φτάνουν τα 4 και τα 8 έτη αντίστοιχα.
Παραβίαση STOP και κόκκινου σηματοδότη: Για την παραβίαση του STOP, το πρόστιμο ξεκινά από 350 ευρώ και φτάνει τα 2.000 ευρώ για τους υπότροπους. Εάν προκληθεί ατύχημα, το πρόστιμο μπορεί να αγγίξει τα 4.000 ευρώ με αφαίρεση άδειας έως και 8 έτη. Αντίστοιχα, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη επισύρει ποινές από 700 έως 2.000 ευρώ.
Μη χρήση κράνους: Αναγνωρίζοντας ότι 4 στους 10 νεκρούς το 2023 ήταν δικυκλιστές, η ποινή για την πρώτη παράβαση ορίζεται στα 350 ευρώ και 30 ημέρες αφαίρεση άδειας. Σε περίπτωση που ούτε ο συνεπιβάτης φορά κράνος, το πρόστιμο των 350 ευρώ επιβάλλεται και στους δύο.
Νέο Όριο Ταχύτητας 30 χλμ/ώρα στις Πόλεις
Μια σημαντική καινοτομία είναι η καθιέρωση του ορίου των 30 χλμ/ώρα ως γενικού κανόνα μέσα στις κατοικημένες περιοχές. Το όριο θα μπορεί να αυξάνεται στα 50 χλμ/ώρα μόνο σε οδούς με ειδική σήμανση, όπως δρόμοι διπλής κατεύθυνσης με τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση ή με διαχωριστική νησίδα.
Παράλληλα, ορίζονται συγκεκριμένα όρια για ειδικές κατηγορίες οχημάτων, όπως τα 25 χλμ/ώρα για τα ηλεκτρικά πατίνια (Ε.Π.Η.Ο.) και τα 40 χλμ/ώρα για τα αγροτικά μηχανήματα.